Architektura | Design | Budownictwo
Szukaj:
 
 

Projekt konkursowy Szkola Grodzisk Mazowiecki

D44 Architektura Sp. z o.o.

2009-10-31  Autor: Agnieszka Ganisiniec   Źródło: autor   Kategoria: Projekty i realizacje

Głównym założeniem przyjętym przed przystąpieniem do tworzenia projektu koncepcji architektoniczno-urbanistycznej zadania inwestycyjnego pn. „Budowa Szkoły Podstawowej w miejscowości Książenice, gmina Grodzisk Mazowiecki”, było stworzenie funkcjonalnego i czytelnego projektu szkoły, który pozwoliłby na maksymalną elastyczność wykorzystania budynku oraz przyległych terenów sprotowo-rekreacyjnych, a jednocześnie spełnił wszystkie wymagania funkcjonalne przedstawione w planowanym programie.

Kolejnym bardzo ważnym założeniem było, iż szkoła powinna zapewnić zachęcające i bezpieczne warunki do nauki i rekreacji zarówno dla dzieci młodszych i starszych, jak również możliwość wykorzystania terenów rekreacyjnych przez mieszkańców okolicznych osiedli. Założenia te znalazły swoje odzwierciedlenie w szczegółach koncepcji architektonicznourbanistycznej oraz szczegółowych założeniach funkcjonalnych projektowanego budynku i formy zagospodarowania terenu, co zostało opisane poniżej.

Koncepcja architektoniczno-urbanistyczna

Z uwagi na wymagania programowe oraz specyfikę terenu przeznaczonego pod inwestycję, budynek szkoły będzie zdecydowanie największym budynkiem w okolicy. Aby zapewnić jego jak najlepsze wpisanie w krajobraz urbanistyczny terenu lokalizacji, zdecydowano się na bryłę stosunkowo prostą, która nie tworzyłaby agresywnej dominanty, a raczej wtapiała się w teren. Bryła i fasady budynku wtapiają się w krajobraz poprzez odbicie w szybie fasady otaczającej istniejącej zabudowy. Budynek jest uspokojeniem otaczającej architektury, wprowadza ład urbanistyczny. Konstrukcja budynku jest lekka i prosta, zaprojektowana w kształcie brył układających się w swego rodzaju „węża”, którego inspiracją były gry i zabawy dzieci. Budynek szkoły jest częściowo dwupiętrowy, o obrysie wielokąta, otaczającym wewnętrzny dziedziniec będący jednocześnie wybiegiem dla uczniów na czas przerw, jak i zawierającym część placów zabaw dla dzieci młodszych oraz plenerową scenę wraz z widownią (która ew. może zostać dodatkowo zadaszona). Sala gimnastyczna wraz z zapleczem będąca jednocześnie salą widowiskową jest umieszczona z przodu budynku. Fasady są przeszklone, o łagodnej kolorystyce i umożliwiają swobodny dostęp światła słonecznego do pomieszczeń. Odbicia istniejącej zabudowy w obszernych przeszkleniach fasad wzmagają efekt wtopienia się budynku w krajobraz.
Budynek jest wkomponowany w tereny zielone w formie parku miejskiego i przestrzenie rekreacyjne, które będą również dostępne dla mieszkańców okolicznych osiedli. Skrzydło budynku przylegające do ulicy jest przeznaczone dla dzieci z klas IV-VI, a drugie skrzydło dla dzieci z klas młodszych (0-III) i przylega do terenów rekreacyjnych.

Szczegółowe założenia funkcjonalne
Głównym założeniem funkcjonalnym było zapewnienie sprawnej komunikacji wewnątrz szkoły. W tym celu, przez całą długość budynku, zarówno na parterze, jak i pierwszym piętrze przebiega korytarz łączący wszystkie pomieszczenia. Obiega on cały budynek dookoła. Bezpośrednio z korytarza na parterze istnieje dostęp do wewnętrznego dziedzińca, będącego wybiegiem dla uczniów w trakcie przerw. Na wewnętrznym dziedzińcu znajduje się także część placów zabaw dla dzieci młodszych.
Budynek jest podzielony na kilka stref. Od strony północno-wschodniej znajduje się wejście główne z hallem wejściowym, portiernią. Również od strony północno-wschodniej położona jest sala gimnastyczna / widowiskowa wraz z zapleczem. Dzięki takiemu położeniu światło słoneczne przez większą cześć dnia nie wpada do niej bezpośrednio i nie oślepia zawodników bądź widzów.
Także dzięki temu, sala gimnastyczna jest łatwo dostępna dla osób przychodzących z zewnątrz (zawody międzyszkolne, przedstawienie, itp). Na pierwszym piętrze, za salą gimnastyczną umieszczono gabinety dyrektora i zastępcy oraz sekretariat i pomieszczenie archiwum. Również z pierwszego piętra istnieje dostęp do nadwieszonej widowni (balkonu) w sali gimnastycznej / widowiskowej. Dodatkowo, gabinet dyrektora posiada osobny bezpośredni dostęp do loży zawieszonej ponad salą gimnastyczną / widowiskową. Na parterze za salą gimnastyczną zlokalizowano pomieszczenie stołówki, do którego istnieje łatwy dostęp zarówno od strony sali gimnastycznej (poprzez korytarz) jak i od strony wewnętrznego dziedzińca.
Kolejna strefa, to cała część południowa budynku – zarówno parter jak i pierwsze piętro – przeznaczona jest na sale dydaktyczne i pracownie dla dzieci starszych (IV-VI). Dostęp do wszystkich klas jest zorganizowany z korytarza. Komunikacja pomiędzy parterem a pierwszym piętrem zrealizowana jest osobną klatką schodową. Strefa ta zaopatrzona jest w osobne sanitariaty i szatnie dla dzieci starszych. Również w tej części budynku na pierwszym piętrze znajduje się biblioteka.

Strona północno-zachodnia budynku przeznaczona jest z kolei dla dzieci młodszych (0-III). Istnieje możliwość dostępu do tej strefy od strony wejścia głównego, ale istnieje także drugie wejście położone za salą gimnastyczną od strony północnej budynku. Niedaleko wejścia znajdują się szatnie dla dzieci młodszych. Sale dydaktyczne i pracownie przeznaczone dla dzieci młodszych rozmieszczono w całości w skrzydle północno-zachodnim. Komunikacja pomiędzy parterem, a piętrem możliwa jest osobną klatką schodową. Dodatkowo w części zachodniej budynku przewidziano miejsce na pokój nauczycielski, sale rekreacyjno-zabawowe, gabinety logopedy, pedagoga i psychologa oraz salę do ćwiczeń korekcyjnych. W części północno zachodniej budynku znajduje się jeszcze jedno wejście/wyjście z budynku umożliwiające m.in. dostęp dla dzieci młodszych do placu zabaw i małego boiska. Zagospodarowanie terenu Budynek został posadowiony w terenie, tak aby główny dojazd znajdował się od strony mniej ruchliwej ulicy ze strony północno-wschodniej. Wjazd i parking znajdują się w bezpośrednim sąsiedztwie głównego wejścia do budynku. Wokół budynku znajduje się droga pożarowa.
Teren rekreacyjno-sportowy jest podzielony na trzy główne strefy. Pierwszą strefę tworzy wewnętrzny dziedziniec, przeznaczony głównie na wybieg dla uczniów w trakcie przerw. Na wewnętrznym dziedzińcu znajdują się poza tym częściowo place zabaw dla dzieci młodszych oraz scena z widownią.
Drugą strefę tworzy obszar sportowo-rekreacyjny dla dzieci młodszych położony w północnozachodniej części działki. Obejmuje on m.in. place zabaw dla dzieci oraz małe boisko. Dostęp do tej części terenu rekreacyjnego jest możliwy bezpośrednio z części budynku przeznaczonej dla dzieci młodszych.

Trzecią strefę tworzy główny obszar rekreacyjno-sportowy. Jest on położony w części północnej działki, niedaleko głównego wjazdu. W ten sposób jest on łatwo dostępny zarówno dla uczniów szkoły (drugie wejście w północnej części budynku wychodzi bezpośrednio na boisko), ale również dla mieszkańców okolicznych osiedli.
Wokół budynku zaplanowano oświetlenie zamontowane na fasadzie budynku (np. firmy ES System).

Dostęp osób niepełnosprawnych

Budynek jest w całości dostępny dla osób niepełnosprawnych. Parter budynku położony na poziomie gruntu jest dostępny poprzez szerokie wejście główne. Zadbano, by żadne przeszkody w rodzaju krawężników lub progów nie utrudniały dostępu niepełnosprawnym. Płaski teren oraz osadzenie budynku na poziomie gruntu pozwalają na uniknięcie konieczności konstrukcji ramp i podjazdów.
Dzięki szerokiemu korytarzowi biegnącemu przez całą długość budynku, oraz brakowi wszelkich progów i różnic poziomów, niepełnosprawni mają pełny dostęp do wszystkich pomieszczeń. Wszystkie drzwi w obrębie budynku są dostosowane do potrzeb osób niepełnosprawnych. Obie klatki schodowe wyposażone są w dźwigi osobowe umożliwiające przewóz osób niepełnosprawnych, a więc bezproblemowy dostęp również do pierwszego piętra budynku. Korytarze na pierwszym piętrze jak również brak progów i innych przeszkód umożliwiają tam również pełny dostęp niepełnosprawnych do wszystkich pomieszczeń.
Dzięki zlokalizowaniu parkingu bezpośrednio na przeciwko głównego wejścia niepełnosprawni mają łatwy dostęp do budynku, dziedzińca wewnętrznego, czy też sali gimnastycznej / widowiskowej.

Rozwiązania techniczne

Konstrukcja budynku oparta została na długowiecznych elementach prefabrykowanych (keramzytobeton) i pół-prefabrykatach. Ma to na celu usprawnienie i przyspieszenie prac na miejscu budowy wraz z minimalizacją negatywnego wpływu procesu budowy na ekosystem otaczającego terenu. Duża precyzja wykonania i montażu elementów prefabrykowanych pozwala na ograniczenie prac wykończeniowych do minimum bez utraty walorów estetycznych budynków.
Nie bez znaczenia są też świetne właściwości kumulacji ciepła przez masywne przegrody keramzytobetonowe.
Zaplanowano płytowe posadowienie bezpośrednie z żelbetonową podłogową płytą grzewczą. Jest to rozwiązanie szczególnie korzystne pod względem ekonomicznego zarządzania ciepłem. Co więcej skutkuje znacznymi oszczędnościami na etapie robót ziemnych, uniezależnia od niekorzystnych warunków wodno-gruntowych. oraz znacząco ogranicza stopień ingerencji w głębsze warstwy gruntowe.
Wykonanie, od strony południowej, wysokiej klasy przeszkleń i osłon przeciwsłonecznych umożliwia szerokie wykorzystanie tzw. „zielonej energii”. Skutkuje to znacznym obniżeniem kosztów eksploatacji przez zmniejszenie zapotrzebowania na ciepło oraz energię elektryczną budynków. Ściany konstrukcyjne wykonane z keramzytobetonowch elementów prefabrykowanych. Stropy zespolone typu „Filigran” oparte ścianach konstrukcyjnych pełnią równocześnie funkcję konstrukcji dla stropodachów. Zastosowanie dużych powierzchni przeszklonych na bazie systemowych ścian osłonowych.

Rozwiązania konstrukcyjno-materiałowe:

Warunki i sposób posadowienia
Zastosowanie płytowego posadowienia bezpośredniego z żelbetonową podłogową płytą grzewczą z instalacją powietrzną (Legalett). W razie wystąpienia potrzeby stabilizacji budowli możliwe zastosowanie pali żelbetowych. Stosowany beton klasy minimum B25.
Przegrody zewnętrzne i wewnętrzne
Ściany zewnętrzne prefabrykowane o grubości 15cm, wykonane z elementów keramzytobetonowych (Praefa) klasy LB15/1,9 pełnią rolę konstrukcyjną nośną konstrukcji stropodachu i przegrody termicznej. Ściany wewnętrzne prefabrykowane o grubości 12 cm wykonane z elementów keramzytobetonowych (Praefa) klasy LB10.
Izolacje termiczne
Ocieplenie stropodachu - styropian gr. 30 cm Izolacja spodniej strony płyty fundamentowej – styropian 20 cm Izolacja części narożnych płyty fundamentowej – kształtki systemowe (Legalett)
Ściany osłonowe i przeszklenia
Znaczną część ekspozycji południowej budynków stanowią powierzchnie przeszklone w postaci ścian osłonowych. Zastosowano system ścian osłonowych na profilach aluminiowych w połączeniu z osłonami przeciwsłonecznymi (Reynaers) który daje pełne możliwość wykorzystania energii słonecznej według zasad budownictwa pasywnego. Zastosowano przeszklenia o zróżnicowanych łagodnych, atrakcyjnych estetycznie kolorach.
Strop
Strop zespolony typu „Filigran” o grubości 15 cm z betonu minimum B25, osadzony na ścianach konstrukcyjnych pełni również funkcję konstrukcyjną dla stropodachu.
Stropodach
Stropodach odwrócony pokryty żwirem płukanym z rodzimego wapienia łupanego, o gramaturze 16/32mm i grubości warstwy 5 cm, z wydzielonymi powierzchniami zagospodarowanymi zielenią na zasadzie tzw. dachu zielonego.
Stolarka okienna i drzwiowa
Stolarka drzwiowa i okienna z profilami aluminiowymi. Skrzydła w pojedynczej ramie szklone szkłem zespolonym, współczynnik przenikania ciepła nie więcej niż 1,6 W/m2K, wybrane okna wyposażone w elementy umożliwiające regulację strumienia powietrza nawiewnego; skrzydła okienne otwierane i/lub uchylne oraz elementy nieotwierane.
Ściany i stropy wewnątrz budynków
Wewnętrzne powierzchnie ścian i stropów zagruntowane bezbarwnym środkiem gruntującym w celu zachowania surowej struktury keramzytobetonu. Elementy instalacji zamaskowane matowymi profilami aluminiowymi lub ukryte w zamkniętych bruzdach wykonanych w zakładzie prefabrykacji.
Posadzki
Posadzki epoksydowe wylewane o właściwościach antypoślizgowych.

Instalacje centralnego ogrzewania i centralnego chłodzenia zgodnie z obowiązującymi normami. Instalacja wentylacyjna mechaniczna wyposażona w wymiennik ciepła. Przyłącza wodne, kanalizacyjne, gazowe i elektryczne doprowadzone do głównego wejścia (ok 200m).

Wasze opinie


Dodaj komentarz:

Treść komentarza: Podpis:

captcha

Przepisz kod:


Jak wstawić obrazek lub link do komentarza?
Drogi Czytelniku W-A.pl - w komentarzach w W-A.pl możesz wstawić zarówno linki jak i obrazki z zewnętrznych serwerów.
Aby wstawić aktywny link wpisz przed nim znaki [www], a po nim [/www] np. [www]www.w-a.pl[/www]
Aby wstawić obrazek wpisz przed jego adresem znaki [img], a po nim [/img] np. [img]www.w-a.pl/obrazek.jpg[/img]
UWAGA: Szerokość "cytowanych" obrazków może wynosić maksymalnie 570 pikseli. Wszystkie większe formaty nie będą wyświetlane.
W razie pytań i problemów piszcie do nas portal(at)w-a.pl

Redakcja W-A.pl nie odpowiada za treść opinii wyrażanych przez internautów piszących na stronach W-A.pl

Projekty i realizacje

Dom pracy twórczej Wyjątkowe biura w historycznej willi w Zurychu

2021-10-11

Założona przez światowej sławy scenografa pracownia Boris Kudlička with Partners przekształciła ponad stuletnią… »

Scandale Royal Resto & Vodka House

2021-09-22

Scandale Royal Resto & Vodka House to miejsce, w którym z dbałością o każdy szczegół… »

Apartament Botanica – przyjazna przestrzeń z wyjątkowymi sufitami.

2021-05-20

Stęsknieni lata, wakacji, szumu morza i ciepłego piasku plaży, zabieramy Państwa do Gdańska do Apartamentu… »

 

 
 
Copyright by W-A.pl 2002 - 2024 W-A.pl Projekt i wykonanie .apeiro