Dekoracje plastyczne z lat 1949-1989 w architekturze Warszawy

Dewastacje, zniszczenia, możliwe formy ochrony

21-04-2011  Autor: Marta Miś-Michalska   Źródło: Zachęta Narodowa Galeria Sztuki/Zacheta National Gallery of Art   Kategoria: Wiadomości z kraju

Były ich setki. Zdobiły kina, kawiarnie i sklepy. Szkoły, baseny i pawilony, elewacje budynków użyteczności publicznej i murki na zapleczu wielkich zakładów przemysłowych. Dekoracje plastyczne w architekturze Warszawy — sgraffita, murale, mozaiki i inne. Dziś już nieliczne, zaniedbane, zapomniane. Znakomita większość została bezmyślnie zniszczona w ostatnich dwudziestu latach w imię tzw. postępu i nowoczesności.

Te ocalałe, dla większości społeczeństwa anonimowe, pozostają dziś „bezpańskie”, choć mają właścicieli — niestety często zbyt wielu. Stają się zbędnym symbolem estetycznym minionej epoki w świecie szybkiego zysku, gipsowej płyty i chybionych inwestycji. Jak chronić to, co pozostało? Jak dotrzeć do świadomości społeczeństwa, urzędników i najemców lokali użytkowych? Dla kogo dekoracje te mają jeszcze wartość? Jeśli chronić je, to według jakich kryteriów — plastycznych, historycznych czy sentymentalnych?

Na te i inne pytania spróbują odpowiedzieć historycy sztuki, urzędnicy Ratusza i artyści w trakcie debaty zatytułowanej Dekoracje plastyczne z lat 1949–1989 w architekturze Warszawy. Dewastacje, zniszczenia, możliwe formy ochrony, która odbędzie się w dniu 28 kwietnia 2011 roku o godzinie 18 w hotelu Gromada „Dom Chłopa” w Warszawie. Zaproszenie do dyskusji przyjęli prof. Marta Leśniakowska (Instytut Sztuki PAN), dr Marek Czapelski (Instytut Historii Sztuki UW), Grzegorz Kapłon i Barbara Potocka (Zakład Gospodarowania Nieruchomościami w Dzielnicy Śródmieście m. st. Warszawy) i Hanna Rechowicz (malarka i projektantka). Spotkanie moderował będzie Paweł Giergoń (sztuka.net).

Debata stanowi część programu edukacyjnego towarzyszącego wystawie Hanna i Gabriel Rechowiczowie. Obrazy w architekturze, która do 4 maja 2011 prezentowana jest w galerii Projekt Kordegarda. Dzięki życzliwości dyrekcji OST Gromada, debata będzie miała miejsce w salach konferencyjnych hotelu „Dom Chłopa” ozdobionych w 1961 roku kompozycjami ściennymi przez Hannę i Gabriela Rechowiczów. Tym samym zarówno zaproszeni goście, jak i publiczność będą mieli okazję uczestniczyć w dyskusji w otoczeniu autentycznego dzieła sztuki — jednego z nielicznych już dziś starannie zachowanych przykładów monumentalnej plastyki polskiej początku lat 60. XX wieku.

Dekoracje plastyczne z lat 1949–1989 w architekturze Warszawy. 

Dewastacje, zniszczenia, możliwe formy ochrony

28.04.2011 (czwartek), godz. 18

wstęp wolny

Hotel Gromada „Dom Chłopa”

Plac Powstańców Warszawy 2

00-030 Warszawa

Organizator:

Zachęta Narodowa Galeria Sztuki

pl. Małachowskiego 3

00-916 Warszawa

Współorganizator:

OST Gromada

 

Po kliknięciu na ilustracje otrzymasz powiększenia

1.Gabriel Rechowicz, fragment muralu w Domu Wypoczynkowym „Rzemieślnik” w Zakopanem, lata 80-te XX wieku



2.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej dla kina w Łomży, 1977



3.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w pawilonie Polskiej Wystawy Gospodarczej w Madrycie, 1970



4.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej we wnętrzu Centrum Zdrowia Matki Polki w Łodzi, lata 80 XX w.



5.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w hotelu Dom Chłopa w Warszawie, 1960 (fragment)



6.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w hotelu Dom Chłopa w Warszawie, 1960



7.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji malarskiej w pawilonie Polskiej Wystawy Gospodarczej w Pekinie, 1960



8.Gabriel Rechowicz, projekt kompozycji przestrzennej w ogrodzie prywatnej rezydencji w Paryżu, lata 80-te XX wieku

 
 
Copyright by W-A.pl 2007, e-mail: admin@w-a.pl      W-A.pl      www.wydział-architektury.com